Recipe | Healthy Havermout-koekjes

Processed with VSCOcam with t1 preset

Koekjes is nou niet meteen het ideale voedsel als je bezig bent met het krijgen van een klaargestoomd bikini lijfje, al die blubbervetjes kwijt wil of gewoon gezond wil leven. Nu ik meer let op wat ik eet en ik minimaal twee keer in de week naar de sportschool ga, horen koekjes daar natuurlijk niet helemaal tussen. Maar wat is er dan wel lekker te snacken, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen? Havermout-koekjes natuurlijk! Benieuwd naar het recept? Lees dan snel verder.

Ingrediënten

De ingrediënten zijn super simpel en zijn in iedere keuken wel te vinden.

1. Havermout.
Dit is natuurlijk het belangrijkste ingrediënt van de koekjes. Havermout is onwijs gezond en zorgt ervoor dat je je snel vol voelt. Dat is natuurlijk ideaal voor als je een beetje op de lijn let. Wat ook handig is, is dat havermout van nature glutenvrij is.

2. Banaan.
Dat een banaan gezond is weten we natuurlijk allemaal. Een banaan brengt niet alleen een hoop vitaminen en mineralen met zich mee maar, zorgt er ook voor dat andere voedingsmiddelen beter worden opgenomen. Super!

3. Kaneel.
Deze specerij is bij iedereen in de keuken wel te vinden. Naast dat kaneel lekker ruikt en smaakt, is het ook nog eens een handig geneesmiddel. Als je bijvoorbeeld last hebt van een blaasinfectie, meng je wat kaneel in lauwwarm water. Dit zal de bacillen vernietigen. Ook zorgt kaneel voor een frisse adem in combinatie met lauwwarm water en honing.

4. Honing.
Dat honing gezond is, is al wel langer bekend. Vooral is honing een bekend middeltje tegen keelpijn, maar honing heeft ook een antibacteriële werking die de slechte bacteriën uit je lichaam houdt. Klinkt goed!

5. Nootjes en rozijnen.
Nootjes en rozijnen worden steeds meer een gewilde snack. Ongezouten en ongebrande nootjes zijn het gezondst. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn, walnoten, pistachenoten, of hazelnoten. Je hebt zoveel keus in noten maar, ze bevatten allemaal veel gezonde vetten en vitaminen. Door nootjes kan je gewicht verliezen en verlaagt je cholesterolgehalte. Ook rozijnen zitten vol met vitamine B. Ze bevatten polyfenolen. Dit zijn plantaardige stoffen die goed zijn voor hart en bloedvaten. Ook zijn rozijnen goed voor de botten.

Banaan

Aan de slag! Als eerst verwarm ik de oven op 200 graden. Daarna begin ik met het snijden van de banaan. Hierdoor kan ik de banaan straks makkelijker prakken.

Banaan en havermout

In een grote kom voeg ik een klein kommetje havermout toe samen met de plakjes banaan. De banaan zorgt ervoor dat het later als balletjes kan worden gedraaid maar, eerst prak ik dit goed als een papje.

Havermout stappen

Hierna voeg ik de ingrediënten toe voor de smaak. Kaneel, honing noten en rozijnen.
Van alle ingrediënten voeg ik ongeveer een eetlepel toe.
Even goed roeren en..

Papje

Klaar! Dit is dan uiteindelijk het resultaat van alle ingrediënten bij elkaar. een dik papje maar, zó lekker!

Havermoutbolletjes

Van de dikke brei maak ik zoveel mogelijk kleine bolletjes. Deze verspreid ik over een plaat met bakpapier. Het begint er al een beetje op te lijken.

Oven

En dan gaan ze de oven in. De oven staat op 200 graden en de koekjes moeten 20 minuten bakken totdat er van genoten kan worden.

Koekjes

20 minuten later zijn de havermout-koekjes klaar. Schrik niet want, de zwarte stukjes zijn natuurlijk de rozijntjes die eruit steken. En ik moet zeggen.. mét rozijntjes zijn ze echt een stuk lekkerder. De havermoutkoekjes vind ik één van de beste recepten die ik tot nu toe heb gehoord. Het is gezond, lekker en je raakt er snel vol van waardoor je minder snel andere ongezonde dingen gaat eten. Een top snack voor als je op je gewicht wil letten of gewoon lekker gezond wil doen.

Wat is jouw lievelings snack?

Liefs, Melanie

One comment

Geef een reactie

