Besef en Dankbaar

Hands

Om eerlijk te zeggen weet ik niet hoe ik aan dit artikel moet beginnen. Er zijn zoveel gedachtes die zo moeilijk te omschrijven zijn. Al een half uur ben ik naar de goede woorden aan het zoeken, maar hoe omschrijf je nou op een goede manier ‘dankbaarheid’? Al een tijdje betrap ik mij erop hoe erg ik mij besef hoe fijn leven is. Leven, het werkwoord leven.

Als ik om me heen kijk, verbaas ik me hoe vaak mensen klagen, stressen en alleen maar denken aan hoe anderen diegene willen zien hoe zij willen. Mensen zien de mooie en kwetsbare kant van ‘leven’ zo weinig en beseffen niet hoe veel je moet genieten van alle kleine momenten. Zo kreeg ik laatst een gastles van een 65 jarige man over donor worden. Een enthousiaste man die vol trots over het onderwerp sprak. Totdat hij vertelde dat hij zelf leeft met een donorhart. Vol interesse luisterden we naar zijn bijzondere verhaal. Hoe dichtbij hij de dood op hem af heeft zien komen en hoe kort het leven kan zijn. Ik keek naar de stralende man en besefte me dat als er geen donorhart beschikbaar was voor hem, dat hij helemaal niet zijn verhaal had kunnen doen aan ons. De rillingen gleden over mijn lijf en ik was erg dankbaar dat hij zijn verhaal had gedaan aan ons. Het leven kan zo voorbij zijn.

Nog zo’n voorbeeld is het horen dat iemand uit je omgeving te maken heeft met die oh zo verschrikkelijke ziekte. Kanker. Op jonge leeftijd heb ik ook afscheid moeten nemen van mijn opa en oma die te maken hadden met deze ziekte, maar het lijkt alsof je steeds meer de ziekte voorbij hoort komen. Op die momenten ben ik zo dankbaar dat ik gezond ben. Dat ik een engeltje op mijn schouder heb en besef ik opnieuw dat je maar één keer leeft en dat dat zo voorbij kan zijn.

Zwolle

Sommige momenten zijn voor iedereen vanzelfsprekend. Voor mij zijn ze een cadeautje. Wanneer ik in de trein zit terug naar huis, wanneer ik op stage zit en een behandeling mee mag kijken of wanneer ik aan tafel zit en ik eten op mijn bord kan scheppen voel ik mij dankbaar dat ik weer veilig thuis kom, dat ik dingen mag leren en dat mijn motortje door kan blijven werken.

Natuurlijk heb je niet altijd een top dag. Dingen gaan niet zoals je zou willen, je hoofd loopt over met gedachtes of, wat alle vrouwen onder ons wel kennen, kan je eens in de maand niks om je heen verdragen. Iedereen heeft wel eens zo’n dag en al helemaal in een tijd waar we te maken krijgen met een wereldwijde dodelijke ziekte, oorlogen en crisis is het soms moeilijk om positief te blijven. Toch maakt het je dag kleurrijker en makkelijker als je denkt aan de goede dingen op een dag en vooral in de wereld. Morgen zijn er nieuwe kansen, morgens voel je je beter en besef je dat je lichaam doet wat het moet doen, morgen wordt het leger naar het getroffen gebied gestuurd en morgen zijn er weer mensen veilig. Morgen is er weer een nieuwe dag.

Girls

Hoe ouder je wordt hoe meer je dingen gaat beseffen. Ook al is het leven af en toe lastig, geniet van de kleine dingen die je meemaakt. Ik stop mijn mobiel weg terwijl ik wandel met de hond en kijk om me heen. Ik zie de gekleurde blaadjes van de bomen dwarrelen waar een hond fanatiek met de hoop bladeren speelt, een vader en een moeder genietend van hun kleine meid en een oud paar dat hand in hand op een bankje in het park zit. Geniet van de kleine dingen. Vind je het lastig om zo te denken? Geef je ouders een kus voordat je de deur uit gaat, geef je huisdier eens een extra knuffel en vraag eens aan die ene stille persoon in je klas of op je werk hoe het met diegene gaat. Geef ook, wanneer je vind dat dat diegene uit je klas er leuk uitziet vandaag of dat ze iets knap heeft uitgevoerd een compliment. Je zult zien hoe veel vertrouwen je iemand ermee geeft en hoe fijn jij je achteraf voelt.

Dit was eens een keer een ander onderwerp dan anders. Hopelijk heeft het je aan het denken gezet en besef je nu nog beter hoe fijn het leven kan zijn. Ik heb liefdevolle ouders en broers, een fantastische vriend, lieve vriendinnetjes, fijn werk, ik hou van schrijven en heb een doel voor ogen. Koester dit soort dingen en heb plezier in alles wat je doet. Wees jezelf en geniet! Mijn motto is dan ook: ‘Leef voor jezelf en niet voor een ander’. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je niet te veel problemen naar je toe moet trekken van anderen, pieker niet over hoe anderen jou het liefst zien of wat anderen van jou vinden, blijf niet te lang hangen in situaties waar een ander waarschijnlijk al lang overheen is en blijf dichtbij jezelf. Geloof in jezelf en leef voor jezelf.

Liefs, Melanie

Twitter InstagramBloglovinFacebook

EN: How would you describe ‘thankfulness’? Half an hour I search for the good words, because since a while I realize how wonderful life is. Life, the verb life. People complain, stress and think too much about what others think of them. People see the beautiful and vulnerable side of “life” so little and don’t realize how much you need to enjoy all the little moments. For example, I recently received a lesson of a 65-year-old man about being donor. He was excited and told his own story. His special story. He saw death coming towards and I got chills all over my body, but I was also verry thankfull for his story and realize how short life is. Another example, that horrible disease. Cancer. after hearing another story about cancer, I’m so thankfull that I’m healthy and that I may enjoy life. Some moments are really normal for everyone. To me they are a gift. When I‘m on the train back home, when I am at internship and when I sit on the table and there’s food on my plate  I feel grateful that I come back home safely, that I may learn things and that my body keeps working. How older you get the more you realize beautiful things. Difficult to think like that? Give your parents a kiss before you go out the door, give your pet an extra hug and ask that silent person in your class or at work how it goes with her/him. Also, give when you think that person in your class look nice today or she has done something pretty good a compliment. You’ll see how much you give someone trust and how good you feel afterwards. Be yourself and enjoy! My quote is: Live for yourself and not for another.” This means that you shouldn’t pulling too many problems towords you from others, don’t worry about how others want to see you or what others think of you, don’t get stuck too long in situations and stay close to yourself. Believe in yourself and live for yourself. Love, Melanie

One comment

Geef een reactie

